Klachtencommissie Ongewenst gedrag
- Indien er geen gezamenlijke oplossing wordt bereikt (in lijn met artikel 16 lid 4 cao) kan werknemer een klacht indienen bij de klachtencommissie op bedrijfsniveau. Dit is uitgewerkt in de artikelen 8 t/m 12 van bijlage 12 cao.
- Indien een bedrijf geen klachtencommissie heeft, kan werknemer een klacht indienen bij de Centrale klachtencommissie RAS (zie bijlage 13 cao).
- Werknemer kan om voor hem/haar moverende reden geen gebruik maken van de klachtencommissie op bedrijfsniveau en zich richten tot de Centrale klachtencommissie RAS.
- Een klacht dient binnen een periode van 3 jaar na de confrontatie met ongewenst gedrag te worden ingediend.
- Cao-partijen ontwikkelen een gezamenlijk normenkader rondom ongewenst gedrag in de branche. Er vindt daartoe een uitwisseling van gegevens plaats tussen de Centrale Klachtencommissie RAS en de klachtencommissies op bedrijfsniveau.
- De klachtencommissies op bedrijfsniveau en de Centrale Klachtencommissie RAS komen jaarlijks bijeen om ervaringen uit te wisselen.
- De Centrale Klachtencommissie RAS monitort de klachten en uitspraken bij de klachtencommissies op bedrijfsniveau in relatie tot het gewenste beleid en geeft daarover advies aan cao-partijen.