Hoe schoonmakers anders in te zetten in tijden van crisis

09 April 2020

We hebben er allemaal last van en zien het op het nieuws. Het coronavirus waart door het land. Met veel gevolgen. De ziekenhuizen raken overbelast. Ouderen in een verpleeghuis krijgen geen bezoek meer. Bedrijven gaan op slot, medewerkers werken massaal thuis. Maar niet onze schoonmakers: zij kunnen niet thuis werken. Ze zijn nodig op het object.
Maar wat te doen als het object gesloten is? Laten we de schoonmakers dan thuis zitten? Wat kunnen schoonmakers dan doen?

Je kunt proberen de schoonmaker op een andere manier in te zetten:

  • Schoonmakers worden door de opdrachtgever ‘uitgeleend’ aan een naburig ziekenhuis. Daar zijn immers de handjes hard nodig.
  • Specialisten trekken de jaarlijkse beurt voor het vloeronderhoud in de school naar voren. Dit vloeronderhoud wordt nu uitgevoerd in plaats van in de mei- of zomervakantie.
  • Schoonmakers wordt gevraagd mee te helpen in de wasserij van het ziekenhuis.
  • Schoonmakers met een auto van de zaak kunnen de plaatselijke apotheek helpen om medicijnen te bezorgen.

Hiervoor is goed overleg nodig. Overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer én schoonmaker. Zodat ze allemaal weten wat is afgesproken.

Maar soms is dat niet mogelijk. Omdat er geen vraag naar schoonmakers is. Of omdat er teveel schoonmakers zijn voor wie geen werk is. Maar ook zal de drukte rondom de vervangende werkzaamheden gaan afnemen. Zal de aanvraag voor werktijdverkorting of de noodmaatregel ingediend zijn. En is de maatschappij op de nieuwe werkelijkheid ingericht.

Wat kun je dan doen als schoonmaakbedrijf? Ons advies?

GA IN GESPREK MET DE SCHOONMAKER

  • individueel of
  • in een groepsgesprek
  • met subsidie van de RAS of Europa (ESF)
  • over verschillende onderwerpen. Met als doel de duurzame inzetbaarheid te vergroten

Want nu is er tijd om dat gesprek te voeren. Het onderwerp van gesprek is duurzame inzetbaarheid. Anders gezegd: hoe zorg je er samen voor dat de medewerker gezond en veilig het pensioen behaalt? In deze tijden een gerechtvaardigde vraag.

Natuurlijk begrijpen we dat het nu lastig is bij elkaar te komen. Maar denk ook eens aan online met elkaar in gesprek gaan. Daar zijn verschillende programma’s voor zoals Microsoft Teams, Skype en Join.me.

Een individueel gesprek spreekt voor zich: de HR-medewerker of leidinggevende heeft een gesprek met de medewerker. Voor de uren van de HR-medewerker of leidinggevende kunt u subsidie krijgen.
Neem contact op met de RAS als u dit wilt. Mail naar esf@ras.nl , laat uw telefoonnummer achter en wij bellen u terug.

Een groepsgesprek is ook mogelijk. Kijk op onze website voor meer informatie. Vanwege de coronacrisis hebben we 1 voorwaarde bijgesteld: we laten het minimum van 8 medewerkers in het groepsgesprek vallen. Dit kunnen er ook minder zijn. Als u twijfelt, kunt u het beste overleggen met de RAS. Mail naar esf@ras.nl, laat uw telefoonnummer achter en wij bellen u terug. Als u direct aan de slag wilt gaan, kunt u een account aanmaken via https://mijn.ras.nl. Dien uw aanvraag vervolgens in.

Voor de glazenwasser en andere specialistische reinigers is dit natuurlijk ook van toepassing. Zij zullen misschien minder snel op andere objecten ingezet worden. Maar ook zij worden in hun dagelijks leven geconfronteerd met de corona crisis. Dus ook voor hen zijn vragen over hun eigen duurzame inzetbaarheid gerechtvaardigd.

Benut de vrijgekomen tijd nuttig. Straks, als alles weer normaal is, zal mogelijk extra werk van u en de schoonmaker gevraagd worden. Het zal dan mogelijk lastig zijn tijd voor dit soort gesprekken te vinden.