RAS investeert 5 miljoen in noodmaatregelen Coronacrisis

09 April 2020

De sociale partners in de schoonmaakbranche (CNV, FNV en OSB), verenigd in de RAS (Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche), nemen een heel aantal maatregelen om de schoonmaak door deze coronacrisis te helpen.

 

Schoonmaken en goede hygiëne zijn in deze coronacrisis belangrijker dan ooit. De coronacrisis brengt ook veel vragen en onzekerheid met zich mee, juist voor schoonmakers en schoonmaakbedrijven. Schoonmakers die onder grote werkdruk cruciaal werk doen in bijvoorbeeld ziekenhuizen. Schoonmaakbedrijven worden geconfronteerd met opgezegde contracten, medewerkers waar op de ene plaats geen werk meer voor is en op andere plaatsen overvraagd worden.

 

VEILIG EN GEZOND BLIJVEN WERKEN
Goed beschermd en goed geïnformeerd aan het werk blijven, dat is het doel van alle getroffen maatregelen. Doorwerken tijdens de coronacrisis moet je veilig kunnen doen. De afgelopen dagen en weken hebben zowel werkgevers, vakbonden als de RAS heel veel vragen gekregen. Vragen van bezorgde schoonmakers over hoe veilig te werken. Vragen van ondernemers met zorgen over uitval van medewerkers en opgezegde contracten.

 

“Na inkomensonzekerheid is gezondheid nu de grootste zorg van schoonmakers. Goede informatie over veilig werken tijdens deze crisis is cruciaal. Schoonmakers moeten goed geïnformeerd en met de juiste beschermingsmiddelen aan het werk kunnen. Als dat niet op orde is, kunnen ze niet aan de slag.” Renate Bos, bestuurder FNV Schoonmaak en voorzitter van de RAS.

 

De RAS heeft, samen met CNV Schoonmaak, FNV Schoonmaak en de OSB, informatie en protocollen ontwikkeld om samen veilig en goed te kunnen werken. Via ras.nl/corona zijn alle hulpmiddelen en antwoorden op de meest gestelde vragen beschikbaar.

 

VRAGENLIJN OVER VEILIG EN GEZOND WERKEN
Naast de online informatie heeft de RAS een vragenlijn opengesteld. Via 073 – 62 00 469 is de RAS van 9.00 en 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur bereikbaar voor alle vragen van schoonmakers en schoonmaakbedrijven over het veilig en gezond blijven werken tijdens de coronacrisis.

 

PAKKET NOODMAATREGELEN
De RAS heeft een pakket van 5 miljoen euro aan noodmaatregelen om werkgevers en werknemers bij te staan in de coronacrisis:
  • De RAS-premie van 0,75% wordt gedurende 3 maanden op 0 gezet (vanaf mei tot in juli). Dit zijn 12 weken voor de 4-weken verloners (20 april t/m 13 juli) en 13 weken voor de maandverloners (1 mei t/m 31 juli). Na deze periode wordt de premie weer teruggezet naar de oude situatie. Ook is de betalingstermijn van de facturen voor de pensioenpremies met 30 dagen verlengd. Meer informatie hierover staat op pensioenschoonmaak.nl.
  • De RAS stelt tot 1 juli 2020 diverse e-learnings beschikbaar, zowel voor schoonmakers die (tijdelijk) in de zorg worden ingezet, als voor schoonmakers die gedwongen thuiszitten.
  • Opleiders mogen taaltrajecten gedurende de coronacrisis ook online verzorgen. Werkgevers krijgen een extra voorschot tot maximaal 50% van de toegekende budgetten voor stopgezette taaltrajecten.
  • Deelnemers aan stilgezette basisvakopleidingen krijgen recht op extra scholingsbijeenkomsten, om de draad van de afgebroken opleiding beter op te kunnen pakken wanneer deze weer start. Ook zullen hiervoor verletkosten worden uitgekeerd. Werkgevers krijgen een voorschot van maximaal 50% van de opleidingskosten.
Ellen Dekkers (directeur RAS): “Sociale partners in de schoonmaak vinden het belangrijk om een stevige bijdrage te leveren in deze crisis. Als RAS vinden wij dit initiatief van het grootste belang en zetten we met elkaar de schouders eronder om de bedrijven en hun medewerkers te ondersteunen. Het is belangrijk om te benadrukken dat dit voor alle schoonmaakbedrijven en hun medewerkers geldt.”

 

HELPDESK MOBILITEIT
Vanaf maandag 6 april is het Mobiliteitscentrum Schoonmaak gelanceerd om ondernemers in de schoonmaakbranche hulp te bieden tijdens de coronacrisis. Dit is onderdeel van het hierboven genoemde pakket noodmaatregelen. Schoonmaakbedrijven maken overuren, maar worden ook getroffen door bijvoorbeeld het stilleggen van opdrachten door opdrachtgevers.

 

Piet Adema, voorzitter OSB: “In deze tijden van coronacrisis heeft de ene ondernemer tijdelijke behoefte aan meer ervaren collega’s, terwijl de ander minder werk heeft voor zijn medewerkers. Met ons Mobiliteitscentrum Schoonmaak matchen we deze vraag-en-aanbod. De medewerkers blijven in dienst en de verantwoordelijkheid van de eigen werkgever, maar worden uitgeleend aan collega-bedrijven in de regio. Hiermee blijven mensen aan het werk en wordt een veilige en schone werk- en leefomgeving gegarandeerd.”

 

Schoonmaakondernemers die gebruik willen maken van te Mobiliteitscentrum Schoonmaak, kunnen tussen 08:30 en 17:30 contact opnemen met OSB via telefoonnummer 073 648 38 50 optie 2.
Aanmelden kan via het Aanmeldingsformulier.